Як зробити петицію дієвим інструментом громадської участі?

опубліковано 22 бер. 2016 р., 05:23 Tetiana Lebukhorska   [ оновлено 22 бер. 2016 р., 05:29 ]
Електронні петиції як інструмент колективного звернення в Україні впроваджені змінами до Закону України «Про звернення громадян» від 02 липня 2015 року. Інструменти для роботи з петиціями вже є на сайті Президента та на сайтах багатьох обласних центрів. Почали зявлятися також портали електронних петицій на сайтах громадських обєднань (https://e-petition.org.ua). За цей час створювалися петиції з різним змістом – від тролінгу до пропозиції дієвих рішень.

Залишається актуальним запитання: чи можуть петиції бути ефективним інструментом впливу громади на владу?

Електронні петиції можуть бути надзвичайно дієвим способом привернення уваги до проблеми, яка вас турбує, та отримання підтримки громади для її розв’язання, якщо правильно підійти як до створення петиції, так і до її «реклами».

 Як створити дієву петицію?

1. Пишіть чітко та лаконічно

Важливо чітко сформулювати мету петиції та розмістити її на самому початку, адже потенційні підписанти часто не витрачають багато часу на перечитування всього тексту. Звісно, якісна петиція повинна включати кілька абзаців про ситуацію та контекст, але саме перший абзац повинен давати чітке уявлення про суть та мету петиції.

2. Орфографія та граматика

Це звучить очевидним, але існує багато прикладів петицій, написаних із порушенням правил орфографії та граматики. Якщо ви хочете, щоб вашу петицію сприймали серйозно, знайдіть час та переконайтеся, що вона виглядає професійно.

3. Будьте ввічливими

Важливо не просто висловити свою позицію, важливо зробити це ввічливо! Потенційні підписанти не підтримають  образливу чи брутальну петицію, навіть якщо в цілому погоджуються з її метою.

4. Будьте практичними

Петиція повинна бути амбіційна, але реальна. Пропонуйте конкретні та досяжні цілі для вирішення проблеми, яку ви лобіюєте. Навряд чи люди підпишуть петицію «shooting for the moon», навіть якщо підтримують важливість порушеного питання.

5. Думайте глобально – це можливо!

Пам’ятайте, що у вашому розпорядженні один з  найбільш дієвих інструментів впливу – інтернет. Якщо ви коли-небудь вагалися, чи може бути ваш голос почутий, то електронна петиція – це той інструмент, який дозволяє почути голос кожного.

 Як заручитися підтримкою та знайти підписантів для петиції?

1. Залучіть інтернет-спільноту

Найкращими помічниками для цього є соціальні мережі та блоги, які дозволяють згуртувати людей довкола вашої петиції – стимулювати діалог, додаткові роз’яснення стосовно суті проблеми та петиції, об’єднати людей з різних професійних сфер.

2. Використовуйте силу електронної пошти

Унікальність електронних петицій порівняно зі звичайними зверненнями полягає в тому, що вони дають можливість з мінімальними витратами часу та зусиль досягнути широкої аудиторії. Не спамте, але надішліть електронні листи вашим знайомим та друзям з проханням поширити інформацію далі.

3. Отримайте медіа-підтримку

Якісні та ефективні петиції привертають увагу ЗМІ. Не нехтуйте цією можливістю, виходьте на контакт з місцевими ЗМІ для того, щоб поширити інформацію про проблему, яку ви порушуєте, та знайти прихильників вашої петиції.

4. Додайте офлайн-підтримку

Незважаючи на те, що електронна петиція існує в світі онлайн, не варто нехтувати її поширенням в реальному світі – удома, на роботі чи в громадських місцях. Плакати, буклети та передача інформації з вуст у вуста – усе це працює. Найважливіше –  повідомити людям про існування вашої петиції.

Якщо ви не відчуваєте в собі потенціалу для того, щоб ідентифікувати проблему, шляхи її вирішення та створити електронну петицію, ви все одно можете стати рушієм змін просто підтримуючи петиції інших членів громади.

Не забувайте, що підписуючи петицію, ви:

-          посилюєте значимість проблеми

-          привертаєте увагу журналістів, влади, фахівців до проблеми

-          об’єднуєтеся з іншими небайдужими людьми

-          сприяєте вирішенню значимих проблем

-          сприяєте розвитку міста та країни

-          можете впливати на законодавство

-          започатковуєте дискусію

Ідентифікація користувачів: вимоги законодавства та реалії

На виконання вимог Закону України «Про звернення громадян» щодо унеможливлення  підписання електронної петиції без участі громадянина сайти урядових структур часом дозволяють собі вимагати від користувачів даних, збір яких не передбачено законодавством.

Наприклад, подати петицію президенту через Офіційне інтернет-представництво Президента України (https://petition.president.gov.ua/) можна лише підтвердивши свої реквізити додатковими засобами – електронним цифровим підписом чи BankID.

До Верховної Ради (https://itd.rada.gov.ua/petitions/ ) петиції можна подати лише вказавши номер мобільного телефону та адресу з точністю до номера будинку. Але відповідно до положень вищезгаданого закону ні додаткова верифікація, ні надання даних інших, ніж прізвище, ім’я по батькові, місце проживання та електронна скринька,  не є обов’язковими.

 Так як фізично неможливо довести стовідсоткову відповідність реквізитів підписантів вказаним даним, існує два основних способи пересвідчитися в переважній валідності введених підписантами даних.

 Перший – евристичний. Спеціальний алгоритм системи збору петицій або уповноважена особа переглядає дані, отримані протягом збору підписів, та аналізує розподіл голосів і потенційно сумнівні підписи. Якщо дані свідчать про значну перевагу накручених голосів або голосів, які неможливо перевірити, – про це можна повідомляти органа-отримувача, і він зможе у свою чергу прийняти раціональне рішення.

 Другий – метод фізичного захисту від неправильності. Фактично саме ним користуються зараз дві вищенаведені системи. Вважається, що в разі вимагання додаткових даних чи перевірок відсіється певна частка підписантів, що халатно ставляться до введення своїх даних. Таким же чином нібито мають відсіятися любителі накруток.

 Перший метод може бути корисним для середніх громад, адже відстежити накрутки при невеликій кількості потрібних голосів доволі легко. Перевага його в тому, що користувач не перевантажується додатковими засобами перевірки й може активніше залучатися до громадських процесів. Недоліки цього методу можуть проявитися, якщо адресат негативно ставиться до петицій, адже приймати рішення на основі даних доведеться саме йому.

 Другий метод створює перешкоди для користувача, але максимально унеможливлює ймовірність приймаючого органа «відмазатися» від петиції. Його варто застосовувати в комплексі з елегантними юзабіліті-рішеннями.

 Який інструмент обрати?

Портал електронних петицій https://e-petition.org.ua, який створено з дотриманням вимог чинного законодавства, матиме такі особливості:

1.      Дані передаються лише зашифрованим https протоколом, що унеможливлює витік даних.

2.      Використання електронних цифрових підписів та bankID на порталі можливе, але не обовязкове.

3.      Колективне редагування та створення петицій. За згоди органа місцевого самоврядування петиція може мати «буферний» період редагування — визначений термін (зазвичай тиждень-два), протягом якого користувачі через пропозиції правок до петиції та через коментарі комунікують з автором та намагаються зробити петицію більш досконалою як за змістом вимоги, так і за способом її оформлення. При такому режимі роботи петиція починає збір підписів лише після завершення обговорення. Завдяки цій особливості медіакампанію з підтримки петиції можна розгорнути швидше й отримати набагато ширший резонанс.

 Як орган місцевого самоврядування може підключитись до порталу?

Для зручної та ефективної взаємодії з порталом, необхідно узгодити формат, в якому буде відбуватись обмін інформацією між порталом та органом місцевого самоврядування, повноваження щодо модерування та інші технічні питання.

Подальшу інформацію можна отримати у Миколи Ляховича (mykola.liakhovych@bard.cv.ua), керівника проекту “Електронні петиції – інноваційний інструмент залучення громади до прийняття рішень”

Comments