Чи є місце безпеці дорожнього руху у передвиборчих програмах політичних партій на виборах у Чернівецьку міську раду 25 жовтня 2020 р.?

опубліковано 18 жовт. 2020 р., 11:17 Mykola Liakhovych
Чи є місце безпеці?
Коротка відповідь: майже ні, а детальніше у нашому аналізі передвиборчих програм.

Метою аналізу є виявлення у передвиборчих програмах партій згадувань про (1) безпеку дорожнього руху, (2) рівне забезпечення потреб усіх учасників дорожнього руху (водії, пішоходи, велосипедисти тощо) та (3) доступність вуличної інфраструктури для маломобільних груп населення на території чернівецької громади.

ГО “Буковинська агенція регіонального розвитку” - незалежна аполітична організація. Цей матеріал підготовлено для інформування виборців щодо присутності окремих питань у передвиборчих програмах політичних партій, які висувають своїх кандидатів до Чернівецької міської ради під час місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.


  • Політична партія Всеукраїнське об’єднання “Батьківщина”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху, рівного забезпечення потреб його учасників та доступності вулиць для маломобільних груп населення.

  • Політична партія Всеукраїнське об’єднання “Свобода”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху, рівного забезпечення потреб його учасників та доступності для маломобільних груп населення.

  • Політична партія “Голос”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху, рівного забезпечення потреб його учасників. Пропонується ремонт “міських доріг”, а не вулиць. Велодоріжки згадуються у контексті рекреації та спорту: “Спрямувати вільні бюджетні кошти на планові ремонти міських доріг і комунікацій. Розвивати міський комунальний транспорт, забезпечити рівні та конкурентні умови для надання транспортних послуг перевізниками. Сприяти створенню громадських просторів, рекреаційно-відпочинкових зон а також будівництву велодоріжок та необхідної інфраструктури для проведення активного дозвілля чернівчан та гостей міста з можливістю проведення спортивних заходів”. Планується сприяння доступності вулиць для частини маломобільних учасників руху - людям з інвалідністю: “Сприяти доступності міста для людей з інвалідністю”.

  • Політична партія “Громадський рух “Народний контроль”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху, рівного забезпечення потреб його учасників та доступності для маломобільних груп населення. У програмі переважає автомобілецентричне бачення, основна увага приділена дорогам та “дорожньому покриттю”: “Проблема доріг: Дорожня інфраструктура міста перебуває в критичному стані. Причинами цього є низька якість виконання ремонтів та розбудови вуличної мережі. Менше 50% вулиць мають тверде дорожнє покриття. 35% доріг знаходяться в незадовільному стані. Ми пропонуємо: Значну частину бюджету розвитку спрямувати на ремонт доріг. В пріоритеті – ремонт основних магістралей нашого міста, рухаючись від центру до його околиць. Після ремонту основних магістралей, приступимо до ремонту доріг в спальних районах міста. Далі – ремонт міжбудинкових проїздів”.

  • Політична партія “Громадянський рух “ХВИЛЯ”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху, рівного забезпечення потреб його учасників. Проте пропонуються окремі заходи, які можуть бути корисними різним учасникам дорожнього руху: “проведення поточних та капітальних ремонтів вулиць міста та тротуарів із залученням державних субвенцій та інших програм розвитку”, “капітальний ремонт шляхового покриття міжбудинкових проїздів”, “розвантаживши центр міста за рахунок перегляду схеми руху транспорту”, “облаштувати велодоріжки та велостоянки (в тому числі і біля міської ради), покажчики руху і центри велосипедних послуг. Підприємцям, які організують безкоштовні місця для паркування велосипедів надаватимуться пільги з оренди або зі сплати земельного податку”. Для маломобільних груп пропонуються лише пандуси: “обладнавши пішохідні переходи міста, громадські споруди та багатоквартирні будинки, пандусами, забезпечимо умови для повноцінного і комфортного життя людей з особливими потребами”.

  • Політична партія “Європейська Солідарність”

    Серед елементів інфраструктури, які можуть впливати на безпеку дорожнього руху, партія згадує розмітку та освітлення. Рівне забезпечення потреб учасників дорожнього руху не декларується, але згадуються окремі елементи  “дорожньої”, а не “вуличної” (див. визначення нижче) інфраструктури, які важливі для різних учасників: “Створення сучасної дорожньої інфраструктури з якісними дорогами, тротуарами, міжбудинковими проїздами, розміткою, освітленями та велосипедними доріжками”. Доступність вулиць для маломобільних груп декларується у формі: “Доступність для людей з особливими потребами”.

  • Політична партія “Єдина Альтернатива”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху, рівного забезпечення потреб його учасників. Партія “подбає про доступність міста” для всіх маломобільних категорій: “Ми подбаємо про доступність міста. Будь-яка людина з додатковими потребами матиме вільний доступ до всього: чи то батьки з дитячим візочком, чи то люди похилого віку з ціпком, чи то люди з інвалідністю, які пересуваються за допомогою колісного крісла”.

  • Політична партія “За майбутнє”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів для рівного забезпечення потреб учасників дорожнього руху. Серед заходів, які можуть впливати на безпеку дорожнього руху, партія планує лише “забезпечити освітлення вулиць”. Партія “потурбується” про зручність навколишнього простору для “маломобільних груп населення”. Варто зауважити, що у програмі використано саме термін “маломобільні групи”, що є ширшим поняттям, ніж “люди з інвалідністю”  (див. визначення нижче): “Необхідно визначити місця для тимчасових автостоянок біля багатоквартирних будинків, забезпечити освітлення вулиць, потурбуватися про те, аби навколишній простір був зручним для маломобільних груп населення”.

  • Політична партія “Команда Михайлішина”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху. Приділяється увага рівному доступу, але радше в значенні доступності для маломобільних груп населення, а не всіх учасників дорожнього руху: “Чернівці – місто доступне, без бар’єрів. Усі рівні у правах і свободі пересування й доступу, тому люди з інвалідністю матимуть європейський комфорт пересування”. Бачення вулиць як “автошляхів” натякає на автомобілецентричний світогляд:“Нашим пріоритетом є ремонт чернівецьких автошляхів”. Для пішоходів пропонується “впорядкування скверів і парків”: “таких роздовбаних доріжок у парках майже ніде в Україні немає. Цю ганьбу ми виправимо, будуть впорядковані сквери та парки”.

  • Політична партія “НАШ КРАЙ”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху, рівного забезпечення потреб його учасників. Для маломобільних груп населення планується “удосконалювати інфраструктуру міста до потреб громадян з обмеженими можливостями”.

  • Політична партія “Опозиційна платформа – за життя”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху, рівного забезпечення потреб його учасників та доступності вулиць для маломобільних груп населення. У програмі йдеться про “відновлення та розбудова автомобільних доріг регіону”, що натякає на автомобілецентричний світогляд партії та ігнорування проблем вуличної інфраструктури.

  • Політична партія “Партія чернівчан”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху. Однак, декларується увага до ремонту не лише “доріг”, а й “вулиць”: “Ми йдемо на вибори, щоб забезпечити ремонт вулиць у містах і навіть у найменших селах області. Значний акцент буде зроблено на дорогах місцевого значення”. Згадується про рівний доступ та увагу до частини маломобільного населення, людей з інвалідністю: “Міста і села Чернівецької області повинні бути багатими на публічні простори, однаково легкими в доступі, із розвинутою інфраструктурою та зручностями для людей, зокрема, і для людей з інвалідністю”.

  • Політична партія “Перемога Пальчевського”

    У програмі партії серед елементів, які можуть впливати на безпеку дорожнього руху, згадується “дорожнє освітлення і розмітка”, “безпечні переходи”. Приділяється увага не лише дорогам, місцям для паркування, а й вулицям і тротуарам:“Навести лад на вулицях м. Чернівці та районних центрів області (якісні дороги і тротуари, якісне дорожнє освітлення й розмітку). Створити централізовану мережу паркувальних зон та контроль надходжень від їх діяльності. Створення зон для відпочинку громадян, мережу спортивних та дитячих майданчиків, впорядкованих скверів і парків, безпечних переходів”. Натомість, у програмі немає окремих положень щодо потреб маломобільних груп населення. “Доступність” згадується лише у контексті доступу до маршрутних транспортних засобів, проте, без розшифровки змісту цього терміну.

  • Політична партія “Побратими України”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху, рівного забезпечення потреб його учасників та доступності вулиць для маломобільних груп населення.

  • Політична партія “Пропозиція”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху, рівного забезпечення потреб його учасників та доступності вулиць для маломобільних груп населення.

  • Політична партія “Радикальна Партія Олега Ляшка”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху, рівного забезпечення потреб його учасників та доступності вулиць для маломобільних груп населення. Декларується, що “Якісні дороги стануть основою комфортного проживання мешканців нашого краю”, отже, йдеться не про вулиці і не про потреби пішоходів, тобто партія теж демонструє автомобілецентричний світогляд.

  • Політична партія “Рідне місто”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху, рівного забезпечення потреб його учасників та доступності вулиць для маломобільних груп населення. Є згадки про ремонт дорожньої інфраструктури, а не вулиць, про внутрішньообласне сполучення, перевага надається моторизованому транспорту: “Ми знаємо як і вміємо якісно ремонтувати дороги та мости. Тому наші основні пріоритети на наступні роки – будівництво, ремонт автошляхів і мостів, зручний, сучасний, безпечний громадський транспорт, що сприятиме швидкому сполученню між громадами області, збільшить туристичний потік”./p>

  • Політична партія “СИЛА І ЧЕСТЬ”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху, рівного забезпечення потреб його учасників та доступності вулиць для маломобільних груп населення. Партія планує “запровадження автоматизованої системи організації та управління дорожнім рухом”, проте не розшифровує мету запровадження такої системи.

  • Політична партія “Слуга Народу”

    У програмі партії не передбачено безпосередніх заходів з підвищення безпеки дорожнього руху, рівного забезпечення потреб його учасників та доступності вулиць для маломобільних груп населення.

  • Висновки:

    • деякі партії вирішили у своїх програмах не опускатись на рівень проблем громади, а одразу вирішувати в Чернівецькій міській раді проблеми всієї області або, навіть, країни. Відповідно, місця для безпеки дорожнього руху, доступності та рівності у їх програмах не знайшлось;
    • безпека дорожнього руху не є пріоритетом для більшості партій, які йдуть у Чернівецьку міську раду, та не знаходить відображення в їх передвиборчих програмах. Лише деякі партії внесли окремі елементи безпеки дорожнього руху в свої програми;
    • розуміння проблем вуличної інфраструктури часто обмежується лише якістю дорожнього покриття. Інші елементи вуличної інфраструктури та потреби різних учасників дорожнього руху ігноруються;
    • інтереси маломобільних груп населення вже знаходять відображення у програмах партій, проте найчастіше у вигляді лише частини маломобільного населення - людей з інвалідністю. При цьому часто партії використовують некоректну термінологію як-от “люди з обмеженими можливостями” чи “люди з додатковими потребами”.

    Вважаємо, що питання безпеки і доступності можуть бути базою для співпраці політичних сил, які будуть обрані до Чернівецької міської ради. 

    Методика аналізу

    Аналізувались лише офіційні передвиборчі програми політичних партій, які розміщені на сайті Центральної виборчої комісії у розділі “Веб-відображення інформаційно-аналітичної системи “Місцеві вибори” або отримані у міській територіальній виборчій комісії. Оскільки станом на 18 жовтня 2020 р. програми партій “Європейська Солідарність”, “Наш край”, “Пропозиція”, “Радикальна партія Олега Ляшка” та “Слуга Народу” на сайті ЦВК недоступні, вони були отримані у міській територіальній виборчій комісії. Більш розлогі публікації, агітаційна продукція, заяви представників партій до уваги не брались.

    Програми були проаналізовані на наявність тез, якими безпосередньо декларуються плани/завдання/наміри (1) підвищувати безпеку дорожнього руху, (2) рівне забезпечення потреб усіх учасників дорожнього руху, (3) доступність вуличної інфраструктури для маломобільних груп населення на території чернівецької громади. Водночас наявність цих елементів лише у візійній частині без імплементації або тези викладені у загальному вигляді, наприклад, “підвищувати безпеку” чи “розвиток інфраструктури”, не були внесені до аналізу. Питання громадського транспорту не розглядались.

    Визначення:

    Закон України “Про автомобільні дороги”

    Вулиця - автомобільна дорога, призначена для руху транспорту і пішоходів, прокладання наземних і підземних інженерних мереж у межах населених пунктів;

    Дорожнє покриття - укріплені верхні шари дороги, що сприймають навантаження від транспортних засобів;

    Проїзна частина - частина автомобільної дороги, безпосередньо призначена для руху транспортних засобів;

    ДБН В.2.3-5:2018 Вулиці та дороги населених пунктів

    Вулиці населених пунктів - смуга міської або сільської території, обмежена геодезично фіксованими червоними лініями, яка призначена для руху транспортних засобів та/або пішоходів, з усіма розташованими в її межах технічними спорудами та інженерними мережами - складовими елементами вулиці.

    Дороги населених пунктів - ділянки вуличної мережі з рухом переважно транзитного та вантажного автомобільного транспорту, геодезично зафіксовані червоними лініями та переважно є виходами на автомобільні дороги загального користування.

    ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення

    Доступність для осіб з  інвалідністю - забезпечення жінкам та чоловікам з інвалідністю доступу нарівні з іншими до фізичного оточення, транспорту, інформації та зв’язку, інформаційно-комунікаційних технологій і систем, послуг, як у міських, так і у сільських районах.

    Маломобільні групи населення (МГН) - люди, що відчувають труднощі при самостійному пересуванні, одержанні послуг, необхідної інформації або при орієнтуванні в просторі. До МГН віднесені люди з інвалідністю, люди з тимчасовим порушенням здоров’я, вагітні жінки, літні люди, люди з дитячими колясками.

    Comments