Наглядова рада - ефективний інструмент впливу чи зайвий клопіт?

опубліковано 4 бер. 2017 р., 07:29 Невідомий користувач   [ оновлено 4 бер. 2017 р., 07:35 ]


Є гарна світова практика - при комунальних підприємствах створюються Наглядові ради з фахівців, які контролюють дії керівництва комунальних підприємства та от

римують фінансову підзвітність за півріччя або квартали.

Минулого року був ухвалений Закон України 1405, яким передбачено створення наглядових рад при комунальних підприємствах і у нас. Але для України в цілому це непопулярний механізм контролю дотаційних підприємств, адже більшість з них є заангажовані під інтереси місцевої влади, тому часто фінансова сторона комунальних підприємств не є прозорою та зрозумілою для громадськості. Одна з перших наглядових рад у Чернівцях була створена на Калинівському ринку, але це не врятувало підприємство від різних скандалів та чуток пов'язаних із поборами підприємців,   відмиванням коштів та іншими зловживаннями.

У Чернівцях також у 2015 році створили наглядову раду на КП "Чернівціводоканал" у кількості 9-х чоловік. Серед них - громадські діячі, депутати міської ради та інші фахівці .

“Наглядова рада водоканалу вона є суто консультативною, ми не вимагали великих звітів по коштам, - розповідає член наглядової ради КП "Чернівціводоканал”, радник міського голови Адрій Олійник. - Ми більше працювали з точки зору інновацій під час реформування підприємства, адже люди зі сторони мають свіжий погляд. Отримували фінансові звіти і керівник, оприлюднюючи їх розумів, що є люди, які могли ставити запитання і  робити уточнення і це стимулює керівника на зміни. Ми аналізували, які є технічні інновації на водоканалах інших міст і країн і думали, що ми можемо за бюджетні кошти перейняти. У саму господарську діяльність не втручалися. На аварії та витоки швидше реагували, коли саме члени наглядової ради телефонували керівництву. Люди до нас зверталися і ми реагували”.

Тепер же Кабмін постановив обирати ради для великих комунальних підприємств на платній основі. Як це буде працювати після такого рішення на практиці - невідомо. Адже штати деяких підприємств ледь утримують існуючих працівників, не кажучи вже про збитки, заборгованість по зарплатам на деяких з них.

- Люди, які отримують зарплату вони мають бути - по-перше в штаті, у них мають бути посадові обов’язки і вони мають нести відповідальність, - уточнює Андрій Олійник .

- На державних унітарних підприємствах, комунальних унітарних підприємствах, господарських товариствах, де 50 + акції держави, обов’язково створюється наглядова рада, - наголосив на одній із прес-конференцій Олександр Шиба, начальник юридичного управління Чернівецької міськради.

- Наглядова рада має право отримувати повну, достовірну та своєчасну інформацію та звіти про діяльність підприємства, залучати спеціалістів (економістів, юристів, фінансистів, аудиторів) до аналізу окремих питань діяльності підприємства, рекомендувати Чернівецькому міському голові звільнити директора підприємства в разі документального підтвердження порушення ним чинного законодавства України, фінансової дисципліни, невиконання або неналежного виконання ним трудових обов’язків чи умов контракту. Наглядова рада не має права втручатися в оперативно- господарську діяльність Підприємства.

Про доцільність створення наглядових рад на комунальних підприємствах міста висловився і міський голова Олексій Каспрук. На його думку у Чернівцях ще немає такої політичної волі у депутатів, яка б дозволила неупереджено обирати членів наглядової ради на підприємствах:

“Коли під цією шапкою намагаються запровадити інститути "смотрящих" і почати дерибан у комунальних підприємствах, я буду цьому опиратися”, - запевнив Олексій Каспрук. Чернівецький міський голова. Адже, за постановою Кабміну, наглядову раду потрібно обирати виключно на конкурсній основі.

“Якийсь конкурсний відбір має бути, тому що людина має бути фахівцем у своїй галузі, - погоджується Андрій Олійник, - має бути фаховий публічний відбір з прозорим голосуванням, має бути збалансованим склад, щоб кожен член наглядової ради зміг внести свій фаховий вклад, тобто має бути і фінансист, людина з технічною спеціальністю, юрист і т. д. Найголовніше відійти від радянського спадку, коли запрошували просто відомих людей у наглядову раду."

За логікою на комунальних підприємствах міста мали б бути наглядові ради, але потрібно виробити механізми відбору учасників ради.

"Відсутній баланс сил, тобто рада призначає наглядову раду, яка призначає керівника, який в свою чергу, підзвітний раді. Тобто контролю зі сторони громадського сектору, міського голови майже немає. Другий момент – не прописано чітко і ми не розуміємо, яким чином буде формуватися ця рада», - наголосив на черговій зустрічі міський голова Олексій Каспрук.

Отож закон прийняли, але шляхи його виконання поки що чітко не визначені. В той же час знайти фахівців для кожного підприємства у місті може стати проблемою.  


"Наглядові ради можуть бути, але потрібно створити фахову команду. Це мають бути професіонали своєї справи, які розбираються, у нашому випадку в авіаційній галузіі. Щоб діяльність підприємства була прозрою і відкритою, це ж в наших інтересах", - сказав директор аеропорту "Чернівці" Борис Морський.

Та чи допоможе вирішити наглядова рада проблеми підприємств, адже досі, на прикладі водоканалу, ми бачимо, що робота наглядової ради не була надто ефективною.

Наглядова рада  - орган управління та контролю за діяльністю підприємства. Але діяльність КП “Чернівціводоканал” і досі є не зовсім прозорою і зрозумілою, особливо у частині  формування тарифів та комісії для споживачів. Та, головне, такі ради впливають на призначення керівника підприємства, умови його контракту та можуть приймати рішення про його відсторонення від роботи. Поки що таких випадків у Чернівцях не було, то чи насправді впливають на щось наші наглядові ради?


-Я був у наглядовій раді минулого скликання і і цього року також мене делегували, - каже колишній депутат міської ради В’ячеслав Кішлярук. -  Минулого року ми активно працювали, виїжджали на об’єкти водоканалу, наприклад на насосну станцію, дивилися, перевіряли фінансову звітність. Але цю галузь треба у місті реформувати, бо жодна наглядова рада не допоможе підприємству, збитки якого покриваються з міського бюджету. Не може бути таких дотаційних підприємств у місті, треба робити радикальні дії, щоб уникати цих явищ.


Тож щодо закону про наглядові ради, бачимо наразі більше запитань, ніж відповідей. Чи створювати такі ради на платній основі, на що вона впливатиме, який має бути конкурс для членів ради та на який термін обирати - усі ці питання потребують детального вивчення, перш ніж можна буде створювати наглядові ради на комунальних підприємствах міста.


Використані джерела: tva.ua, bukovyna.tv.
Comments