УВМ проти заборони перевезення велосипедів у поїздах Інтерсіті

Дата публікації допису: 18 груд. 2018 11:00:31

Нещодавно стало відомо, що в поїздах «Інтерсіті» та «Інтерсіті+» хочуть заборонити перевезення велосипедів за відсутності технічних умов.

ГО "Буковинська агенція регіонального розвитку" разом з іншими членами Української велосипедної мережі підтримала лист - оскарження такої заборони, направлений до Міністерство інфраструктури України.

Обговорення даного проекту зміни до Правил зараз відбувається на сайті Міністерства інфраструктури України - https://mtu.gov.ua/projects/view.php?P=198.

Можливість провезення велосипедів у поїздах є основою кількох видів переміщень:

    • ланцюгів мультимодальних пасажирських переміщень з транспортною метою «велосипед - поїзд - велосипед». Приклад: Людина починає подорож з дому велосипедом в Києві, далі рухається поїздом до Вінниці, і зі станції призначення рухається до місця роботи велосипедом;

    • ланцюгів туристичних та рекреаційних пасажирських переміщень. Приклад: турист вирушає з власним велосипедом в подорож Поліссям, сідає на поїзд Інтерсіті+ до станції Коростень. Цілий день досліджує туристичні об’єкти Житомирщини і повертається додому;

    • перевезення велосипеду у якості звичайного багажу чи як спортінвентаря (при переїзді в інше місто, участі у велосипедних змаганнях, велолюбительських подіях тощо).

Заборона перевезення велосипеда прямо протирічить кільком завданням Національній транспортній стратегії України на період до 2030 року, прийнятої Урядом 30 травня 2018 року, а саме:

    • “забезпечення розвитку мультимодальних пасажирських перевезень” (Напрям “Безперешкодна мобільність та міжрегіональна інтеграція”);

    • “забезпечення розвитку інфраструктури для велосипедного руху” (Напрям “Безперешкодна мобільність та міжрегіональна інтеграція”).

Українська велосипедна мережа пропонує не вирішувати проблему відсутності спеціально обладнаних для перевезення місць забороною велосипедів. Така заборона виключить з використання пасажирами з велосипедом найзручніших, з точки зору розкладу та швидкості переміщення, поїздів Укрзалізниці.

До того ж, даний захід є прямо протилежний меті зміни Правил, яка чітко постулює «Підвищення рівня сервісного обслуговування громадян шляхом розширення та вдосконалення послуг з перевезень залізничним транспортом». Ми розцінюємо спробу заборонити перевезення велосипедів, як «звуження переліку та якості послуг».

Українська велосипедна спільнота готова до переходу на модель оплати перевезення велосипедів у поїздах і дуже хотіла би мати спеціально відведені місця для перевезення, які би не заважали іншим пасажирам.


Пропонуємо викласти даний пункт у наступній редакції:

    1. дозволити провезення велосипедів у поїздах категорії «Інтерсіті» та «Інтерсіті+», оплачуючи провезення велосипеда, як великогабаритний вантаж;

1.1 у зібраному стані на спеціально облаштованих місцях;

1.2 у розібраному стані у чохлі у місцях для провезення багажа, за умови відсутності спеціально облаштованих місць для перевезення велосипедів.

На даний момент поїзди Hyundai Rotem мають величезний потенціал для комфортного обладнання місць для перевезення велосипедів. Перший та дев‘ятий вагон даних поїздів мають великі майданчики для перевезення інвалідних візків. Простір даних майданчиків можна легко упорядкувати для спільного користування велосипедистами та маломобільними групами пасажирів, не шкодячи інтересам жодних з них.

***

Нижче подаємо практики залізничних компаній країн ЄС щодо можливості перевезення велосипедів у поїздах Intercity:

Німеччина

Компанія Deutsche Bahn дозволяє перевозити велосипед у поїздах Intercity та Eurocity, попередньо придбавши квиток онлайн. Вартість квитка складає 9 євро (для власників BahnCard – 6 евро).

З грудня 2017 року навіть найбільш швидкісні поїзди Inter City Express (ICE) беруть на борт до 8 пасажирів з велосипедами.

Інформація від Deutsche Bahn - https://www.bahn.de/hilfe/view/pk/en/fahrradmitnahme.shtml

Схема з сайту Європейської федерації велосипедистів (ECF)

https://ecf.com/news-and-events/news/db%E2%80%99s-new-ice-4-high-speed-trains-include-bicycle-spaces

Фінляндія

Державна залізнична компанія Фінляндії VR group дозволяє провезення велосипедів у поїздах категорії Intercity. Для перевезення необхідно придбати квиток вартістю 5 євро, пройти до двоповерхового вагону поїзду категорії Intercity та розмістити велосипед у спеціально відведеному для цього місці. Додатково, за 50 євроцентів, можна пристебнути велосипед для уникнення крадіжки.

Перевезення велосипедів регіональними поїздами безкоштовне.

Інформація від VR group - https://www.vr.fi/cs/vr/en/bicycles_skis_en

Схема розміщення велосипедів поїздах Intercity VR Group (Фінляндія)

https://www.vr.fi/cs/vr/en/intercity_kuvasto_en

Польща

Польська залізнична швидкісна компанія PKP Intercity дозволяє провезення велосипедів у першому і останньому вагонах поїздів категорії Intercity (IC) та у вагонах другого класу поїздів категорії Express Intercity (EIC) та Express Intercity Premium (EIP).

Вартість перевезення велосипеда фіксована і складає 9,10 польських злотих, не зважаючи на відстань та тип поїзда. При купівлі квитка на перевезення велосипеда у кондуктора в салоні поїзда, вартість зростає до 10 польських злотих.

Інформація від PKP Intercity - https://www.intercity.pl/en/site/for-passengers/services/transport-of-bicycles,-items-and-pets/bikes/

Схема розміщення велосипедів у 5-му вагоні поїздів категорії Express Intercity Premium (EIP)

https://www.intercity.pl/en/site/for-passengers/information/trains/express-intercity-premium-eip/rozklad-miejsc-w-pociagach-express-intercity-premium-en.html#wagon5

.

Текст листа підтримують громадські організації - члени Української велосипедної мережі:

Довідково:

Українська велосипедна мережа – група громадських організацій у 12 містах України, які об’єднались для посилення впливу на транспортну політику та умови розвитку велотранспорту в Україні.

Асоціація велосипедистів Києва – це експертний центр та громадське об’єднання активістів, які працюють над перетворенням Києва на зручне і безпечне місто для пересування велосипедом.

Асоціація є членом Європейської федерації велосипедистів (European Cyclists’ Federation), що об’єднує більше 80 членів у понад 40 країнах та впливає на формування політики, сприятливої до велосипедного руху на європейському та міжнародному рівні.